Kirker og muséer i Venezia -

Muséer

Tekst

 

 

Palazzo Ducale (Dogepaladset)

 

Et besøg i Dogepaladset er en ”større sag” både hvad angår pris og indhold. En beskrivelse af de tre etagers sale, værelser, korridorer, loggiaer og trapper vil resultere i et museumkatalog på mindst 50 sider, er man interesseret i et sådant, bør man købe et bind af Guida D’Italtia, touring Club Italiano. Nedenfor er der beskrevet et ”dækkende” besøg med vægt på de store navne i venetiansk malerkunst. Fra gården fører turen op til loggiaen på første etage, hvorfra man ad Den gyldne trappe Scala d’Oro /1559) føres op til tredje etage, hvor indgangen til herligheder findes. Efter en tur gennem 12-15 værelser/sale ledes man ned til anden etage, hvor man kommer igennem et tilsvarende antal pragtfuldt udsmykkede rum og så slutter man med at nyde udsigten fra loggiaen inden man forlader paladset fra sydsiden.

 

Tredje etage.

 

4)  Scala d'Oro

 

5)  Atrio Quadrato

Postkortsalg og indgang til museet.

 

6) Sala delle 4 porte

Dette forrum, der fører til de høje regeringsinstanser, har i det hvælvede loft malerier, der hentyder til Venezias herredømme over havet, til byens styrk, dens uafhængighed og rigdom.

 

Grundplan for Palazzo Ducale efter den officielle guide

 

 

Tiziano: "Il doge Grimari adora La fede"

I 1589 blev der over dørene anbragt skulpturer, der henviser til funktionen af de bagvedliggende rum. Vigtige billeder:

 

-   Tiziano: "Il doge Grimari adora La fede" (1555).

    (billede th for tekst)

Dogen knæler foran en allegori af “Troen”. Billedet er påbegyndt af mesteren, men først fuldendt længe efter hans død. Antonio Grimani var doge fra 1521-1523,så billedet blev først færdig tyve år efter hans død.

 

-   Tiepolo: "Nettuno offie é Venezia i doni del Mare"

    (Billede nedenfor)

 

 

 

Palazzo Ducale - Sala del Collegio

 

7) Sala dell'Anticollegio

Et rigt udsmykket forværelse til rådssalen for den højeste regeringsinstans. Det prægtige stukloft er udført efter tegninger af Andrea Palladio. Udsmykningens hovedpunkter er i de 4 lofthjørner  

-   Tintoretto:

    "Fucina di Vulcano"

    "Mercurio e le Grazie"

    (billede nedenfor)

    ”Bacco e Arrianna"

     Minerva e Marte" (1577-1578).

og i midten af loftet

  Veronese: "Ratto di Europa"

     (billede nedenfor) 

8) Sala del Collegio

Rådssalen og audienssal. Dette er måske det mest pragtfulde rum i hele Dogepaladset. Her afholdt republikkens øverste regeringskommission – Collegio – sine møder. Collegio bestod af dogen, hans seks nærmeste rådgivere, sytten højtstående statsembedsmænd, formanden for Timandsrådet og storkansleren. Væggene er dækket af store malerier, der viser forskellige doger, der knæler foran helgener. På bagsiden af podium er der et billede af slaget ved Lepanto.

-   Tintoretto: ”Dogen Gritti bøjer knæ for Madonna”, Den hellige Caterinas giftemål”; ”Portræt af dogen Nicoló da Ponte” og ”Portræt af dogen Alvice Mocenigo”.

 
 
 

Veronese: "Ratto di Europa"

Pal. Ducale - Sala dell'Anticollegio

Tintoretto: "Mercurio e le Grazie"

Pal. Ducale - Sala dell'Anticollegio

"Venezia accoglie la Giustizia e la pace"

Pal. Ducale, Sala del Collegio

-   Veronese:

Over tronen

    ”Doge Venier takker Himlen for sejren ved Lepanto”.

I loftet

    "Troen",

    "Retfærdigheden",

    "Håbet" og de store

    "Venezia accoglie la Giustizia e la pace" og

    "La Dialettica".

-   Leandro Bassano: ”Jacob vender tilbage fra Kanaan”

 

 9) Sala del Senato

Senatet bestod først af 40 og siden af 60 medlemmer, der blev indkaldt af Collegio for at vedtage, de love Collegio havde forberedt.

-   Domenico Tintoretto:

    ”Venezia – havets dronning”.

-   Tintoretto:

     "Il doge Loredan prega perché cessi la

      carestia".

Palazzo Ducale - Sala del Senato

 

Tintoretto:

"Il doge Loredan prega perché cessi la carestia".

 

 

Pal. Ducale, Sala del consiglio Dei Dieci

Når man kommer ind i Sala Senato, er der i venstre side indgang til et lille kapel, herinde findes billeder af

-   B. Veneziano:

     "Jesus jager kræmmerne ud af templet".

-   Sansovino: "Madonnafigur"

 

10) Sala del consiglio Dei Dieci

Timandsrådet var Venezias højesteret.

-   Veronese:

    "Gianone versa i suo doni su Venezia".   

    (Billed th for tekst)

-   G. B. Tiepolo:

    "Neptun skænker Venezia havets

     frugter"

 

26) Sala dei inqvisitore

-   Tintoretto:

     "Den fortabte søn";

     "Troen";

     "Retfærdigheden"

     "Styrken" og

     "De gode gerninger".

 

27) Sala dei tre Capi del Consiglio dei Dieci: Formandskabet.

-   Veronese: Nogle af loftmalerierne.

 

Fra dette værelse er der en gang til fængslet, men den er ikke nødvendigvis åben.

 

 

12) Armeria

Udstilling af våben og rustninger, alt dette går man igennem hen til trappen ved (13) Scala dei Censori, hvor man bliver ført ned til anden etage i (14) Andito del maggior Consiglio.

 

 

Tiepolo: "Nettuno offie é Venezia i doni del Mare"

Pal. Ducale, Sala del consiglio Dei Dieci

 

Anden etage

Her på anden etage finder man blandt andet dogernes privatlejlighed, som består af en række næsten umøblerede værelser, alle disse sale skal ikke beskrives, da man skynder sig frem til Det store Råds sal.

 

(18) Sala del Maggior Consiglio.

Denne store sal på sydsiden af paladset er 55x24 meter i grundareal og lofthøjden er 15,4 meter, så der er nærmest tale om en idrætshal, hvis det ikke var for malerier og udsmykning, der gør den til paladsets skønneste sal. Maggior Consiglio var aristokraternes politiske mødesal. I dette consiglio sad nemlig alle adelige, som indskrevet i den "Gyldne bog" og havde nået en alder af 25 år. Dette var denne gruppe, til tider omfattede den mere end 2000 medlemmer, der valgte dogen og alle de højere embedsmænd (I afsnittet om Venezias historie er der en mere udførlig omtale af Republikkens Styreform og magtstrukturen).

 

Alle de nuværende dekorationer er udført efter en stor brand i 1577. Det pragtfulde udskårne loft er udført af Cristoforo Sorte. I udskæringerne er der nedfældet 35 billedfelter, hvis malerier forherliger den venetianske stat. Det firkantede midterfelt er malet af Tintoretto: ”Provinsernes frivillige underkastelse” (1578-1585).

 
 

Det ovale loftmaleri over tronen er udført af Paolo Veronese:

-   "Venezia krones af freden" (1578-1588). Dette er en af malerens største kompositioner, og er en allegori på den fred, som den venetianske regering bringer til alle de mennesker, der regeres.

 

På væggen over tronen ses Tintorettos mesterværk, der med sine 7x25 meter regnes for det største oliemaleri på lærred. Motivet er "Paradiso" (1588-1594). Højdepunktet er Marias Kroning. Engle, helgener og salige er placeret i koncentriske cirkler, og der skulle kunne tælles omkring 500 personer i forsamlingen. Det er et billede klart inspireret af de arbejder Michelangelo udførte i det Sixtinske kapel i Vatikanet.

 

De store billeder på væggene skildrer vigtige begivenheder i Venezias historie og oppe under loftet løber en frise med portrætter af de 76 første doger, de øvrige er afbildet i den tilstødende Sala dello Scrutinio. Feltet i venstre hjørne modsat tronen er der malet et sort klæde over portrættet, for som der står "Her er pladsen til Marino Faliero, halshugget på grund af sine forbrydelser".

 

(20) Sala dello Scrutinio

Den anden store sal på anden etage, når man frem til gennem (19) Quarantia Civil Nuova. Salen er bygget i forbindelse med udvidelsen under dogen Francesco Foscari (1423-1457). Herinde finder man portrætterne af dogerne efter 1556 og billeder, hvor motiverne er de store sejre i de krigeriske kontroverser, der førte til Venezias herredømme i den østlige del af Middelhavet. Et af billederne skal man bemærke, det hænger lige inden for døren i højre side

-   Tintoretto: "Slaget ved Zara".

Tintoretto: "Il Paradiso"

 

Herfra tilbage til Sala del Maggior Consiglio, hvor man vælger udgangen til venstre for ”Paradiso”, der leder frem til

(21) Passaggio al Ponte dei Sosperi

og herfra videre ned ad trappen (13) til første etage

 

Første etage

 

(23) Avogaria

Statsadvokaturen hvor rummet er udsmykket med portrætter af de mest kendte personligheder.

-   Titoretto har udført flere af disse billeder.

-    Giovanni Bellini: "Pietá" (billede nedenfor)

 

22) Ponte dei Sospiri

 

25) Pozzi

 

24) Loggia

 

Herfra er der mulighed for endnu en tur gennem fængslet til udgangen ved Porta del Frumento til Il Molo.

 

 

Giovanni Bellini: "Pietá"

 
   

Hvis du vil læse mere om andre af de venetianske kunstsamlinger, så klik nedenfor

 
 

Kirker:

 

> S. Marco

> S. Maria Gloriosa dei Frari

> Ss. Giovanni e Paolo

 

 

> Chiesa Mad.del Orto (tur 7)

> S. M. del Rosario (Gesuati) (tur3)

> S. Salvatore (Tur4)

> S. Stefano (Tur2)

> S. Zaccaria (tur 6)

 

 

 

 

 

 

 

Muséer:

 

Museo Palazzo Ducale

Museo Civico Correr

>  Galleria dell'Accademia

 

 

> Ca'Rezzonico (tur3)

> Ca'd'Oro (tur 5)

> Pal. Querini Stampalia (tur 5)

 

 

 

 

 

 

 

 

Scuola'er:

 

Scuola Grande di Carmine

>  Scuola Grande di San Rocco

 

 

 

> Scuola S. Giorgio Schiavoni (Tur6)